Blog

Back to overview

De beste start voor je nieuwe medewerkers

Wist je dat bijna 20% van de arbeidsongevallen gebeurt bij werknemers met minder dan 1 jaar ervaring? Of dat jonge werknemers (18 – 24 jaar) maar liefst 50% vaker dan gemiddeld in een arbeidsongeval betrokken raken?
Gelukkig kan hen je met een doordacht onthaalbeleid een stuk meer veiligheid bieden. Seekurico legt uit hoe je je efficiënt voorbereidt op een slimme onboarding en geeft tot slot een extraatje cadeau om meteen te gebruiken.

welcome-new-employee-e1618435359339.png

onboarding-systems-in-the-age-of-covid.jpg

controle werkvloer.jpg

Tip 1: maak werk van werkpostfiches

De nieuwe werknemer die je wil aantrekken moet de juiste persoon op de juiste plaats zijn. Met gedetailleerde werkpostfiches kunnen zowel de werkgever zelf als uitzendbureaus makkelijker die persoon vinden.

Wat is een werkpostfiche? Kruipt daar niet veel extra tijd in?

Vermits je (interne) preventieadviseur toch al taakrisicoanalyses (TRA) per werkpost uitvoert, beschik je meteen over de nodige informatie om de werkpostfiche volledig in te vullen. Zo’n fiche is onmisbaar voor werkposten waaraan een gezondheidsrisico – van welke aard ook – aan verbonden is.

Werk je met interimkrachten? Het uitzendkantoor informeert met deze fiche de kandidaat. Deze info gaat een stuk verder dan verloning, voorafgaand gezondheidsonderzoek en arbeidsreglement. De werkpostfiche is op dat moment immers ook een screeningstool: beschikt de kandidaat-werknemer over de vereiste capaciteiten om doeltreffend en veilig de omschreven taken uit te voeren?

Als werkgever kan jij bij een eerste sollicitatiegesprek hetzelfde doen: achterhalen of de sollicitant buiten de nodige motivatie ook over voldoende bekwaamheid voor de vacature beschikt. Win-win vanaf het eerste moment dus.

De consultants van Seekurico helpen je vlot op weg met TRA’s en werkpostfiches.

Tip 2: Creëer je eigen onthaalprocedure

De tijd dat onthaal vooral moest leiden tot snel aan de slag gaan, is gelukkig voorbij. Om tot een succesvolle veiligheidscultuur te komen, moet iedereen op het werk die mee uitdragen. Ook nieuwkomers.

De wetgever speelde hierop in. Sinds 2007 is elke werkgever immers wettelijk verplicht aan te tonen dat hij het onthaalmomenten organiseert én opvolgt. Veel meer dan alleen een welkom en instructies op dag één dus.

Het onthaal van nieuwe werknemers maakt deel uit van het door de werkgever te voeren welzijnsbeleid. Bij Seekurico ondersteunen we werkgevers hierin.

We zorgen er ook voor dat je als ondernemer over een gebruiksvriendelijk systeem beschikt om de bewijzen van alle acties hierrond op te slaan.

De beste onthaalprocedure is het resultaat van knowhow uit de hele hiërarchische lijn.

Hieraan meewerken en voorstellen doen is trouwens een van de opdrachten van je preventiedienst. We hebben hiervoor een handige checklist. Deze “Checklist voor veilig en gezond onthaal” geeft je een volledig overzicht met een wat-wie-hoe-wanneer. Onderaan dit artikel lees je hoe deze snel ontvangt.

succesvolle onboarding.PNG

•  de inhoud 

In de Codex (de welzijnswet) staan alle aandachtpunten*. Dat is een uitgebreide lijst, maar niet alles geldt voor elke sector. Daarom starten we met het bijstellen van deze lijst.
Wanneer je als bedrijf uittekent hoe ver je in al die domeinen wil gaan, kan je beter bepalen hoe je de nieuwkomers goed en snel in dit verhaal gaat betrekken.
Zo krijgen je nieuwe medewerkers (tijdelijk of in vaste dienst) de precieze informatie die zij nodig hebben om te zorgen dat ze risicovolle situaties sneller herkennen. Hiermee vermijden ze zichzelf of collega’s in gevaar te brengen.

In de praktijk verschilt onboarding van sector tot sector. Chemiebedrijven hebben bijvoorbeeld veel aandacht voor veiligheid. Logisch ook, omdat dat er in die sector met veel inherente risico’s meer druk is om hierover vanaf de eerste werkdag goed te informeren dan in minder risicogevoelige werkomgevingen.
 Daar kiest men vaker een soort tussenoplossing met als voornaamste doel nieuwkomers zo snel en vlot mogelijk aan de slag te krijgen. De onthaalprocedure besteedt dan wel aandacht aan een specifieke machine of werkpost, maar de procedures bij overmatige stress of pesten op het werk blijven onderbelicht of komen zelfs niet aan bod.

Het is niet moeilijk nieuwkomers op dit moment te overdonderen. Dat wil je niet. Daarom haal je deze zaken kort aan tijdens het fysieke onthaal en beperk je je tot de essentie. Maak heel duidelijk waar en bij wie ze bijkomende informatie vinden.

• de vorm 

Werk naast de mondelinge uitleg met een verwelkomingsbrochure. Stem deze af op je doelpubliek!
Zorg ervoor dat je anderstalige of minder taalsterke werknemers dezelfde informatie meegeeft. Hier wijden we binnenkort een aparte blog aan…
Werk met pictogrammen, vertaal of herschrijf je bestaande brochure of laat onze experts het voor jou doen. Zo ben je zeker van de meest actuele én heldere welkomstfolder, digitaal of op papier.

we onthouden.PNG

• de boodschapper

Doen en in interactie gaan over veiligheid dus! Buiten de verantwoordelijke of preventieadviseur werken de meeste bedrijven tegenwoordig met buddy’s die het peter- of meterschap op zich nemen.
Duid geen Chinese vrijwilligers zonder veiligheidsmentaliteit aan. Laat gemotiveerde werknemers deze taak vrijwillig op zich nemen. Stel hen hiervoor gedurende een bepaalde tijd vrij van andere taken. Hierdoor voelen ze zich meer gewaardeerd en meer bewust van het belang van hun onthaalopdracht.
Onder de vleugels van een ervaren collega voelen nieuwkomers zich dan weer beter en persoonlijker ondersteund en durven ze sneller vragen te stellen.

Sommige bedrijven gaan nog een stap verder met mentorschap. Een mentor is er niet alleen voor werkgerelateerde vragen. De bedrijfscultuur leren kennen, bijvoorbeeld hoe trakteren op verjaardagen, zorgt voor een sfeer van vertrouwen. Vanuit vertrouwen durven nieuwe werknemers op hun beurt vragen stellen. Vragen stellen resulteert in veiliger werken.download.jpg

In Covid-tijden is ook de inloopperiode anders: het duurt langer eer je al je nieuwe collega’s hebt ontmoet vanwege een beperkte werkplekbezetting. Mondmaskers verbergen een glimlach. Een buddy of mentor is een absolute meerwaarde voor de nieuweling die op zoek is naar verbinding, duidelijkheid en sociale ondersteuning.

aandacht.PNG

• de opvolging

7 do’s-and-don’ts:

1. maak van het onthaal de start van een traject met regelmatige opvolgmomenten i.p.v. een eendaags evenement

2. organiseer overleg over aandachtspunten en onduidelijkheden i.p.v. af te wachten tot iemand iets signaleert

3. voorzie de noodzakelijke trainingen rond eerste hulp en brandbestrijding i.p.v. ervan uit te gaan dat dit algemene kennis is

4. las op meetings een terugkerend “safety moment” in i.p.v. sporadisch iets onder de aandacht te brengen

5. wijs er telkens opnieuw op dat collega’s kritisch moeten zijn voor hun eigen én elkaars veiligheidsgedrag i.p.v. het “kleine” onveilige gedrag te negeren

6. gebruik digitale check-in tools i.p.v. te vertrouwen op ja-knikken bij “Is alles duidelijk?”

7. laat elk lid van de hiërarchische lijn het goede voorbeeld geven i.p.v. de veiligheidscultuur tot een zaak van de preventiedienst te maken

Tip 3: Ontvang gratis onze checklist

Met onze “Checklist Veilig en gezond onthaal” kan je op een praktische manier je onthaalbeleid bekijken.

In vijf logische stappen ga je na wat al in orde is en wat je nog moet regelen. Je krijgt zicht op wie welke taak uitvoert en hoe je dit alles kan borgen. Uiteraard kan je deze lijst aanpassen aan jouw specifieke situatie en omgeving.

Vermeld in het contactformulier onderaan “Checklist Veilig en gezond onthaal” en wij bezorgen je dit handige hulpmiddel in een bewerkbaar formaat.

Voor alle bijkomende kleine en grotere vragen kan je via deze weg ook de hele zomer bij ons terecht!

*
- de specifieke jobinhoud en hieraan verbonden risico’s;
- de noodzakelijke persoonlijke beschermingsmiddelen;
- het al dan niet verplichte karakter van een medisch onderzoek;
- de basisinstructies eerste hulp;
- de aanwezige noodprocedures, bijvoorbeeld in geval van brand;
- de interne en externe aanspreekpunten: vertrouwenspersoon, preventieadviseur (psychosociale zaken) en arbeidsarts;
- de aanwezigheid en samenstelling van het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW);
- milieugerelateerde zaken zoals interne richtlijnen rond sorteren en recyclen;
- instructies over ergonomie en organisatie van de werkplek;
- de procedures bij arbeidsongevallen.

Seekurico Ltd

Rode Kruisstraat 49
3540 Herk-de-Stad (B)

info@seekurico.be
Phone +32 (0)474 37 94 63

VAT BE 0683.484.566

Let’s meet!