Blog

Back to overview

Handige heftruck-tips

In onze recente blog over verontrustende warehouse-incidenten beloofden we wat dieper in te gaan op de rol van heftrucks.
We kennen ze allemaal: beelden van kantelende heftrucks, vallende ladingen, botsingen, vastgelegd met interne camera’s of met amateurcamera’s. Die beelden tonen aan dat ongevallen met heftrucks niet alleen spectaculair maar spijtig genoeg ook dagelijkse realiteit zijn.
Dit artikel toont je waar en waarom zo vaak het mis loopt, maar kijkt vooral naar trefzekere oplossingen die je bedrijf uit de foute statistieken kunnen houden.

Werknemer vs. heftruck: 0 - 1

De laatste jaren stijgt het aantal ongevallen met heftrucks gestaag. Momenteel staan ze in België op nummer vier van alle werkgerelateerde ongelukken, goed voor ongeveer 10% van de arbeidsongevallen toegeschreven aan het gebruik van transportvoertuigen en laad- en losmachines.
We hebben het dan over zo’n 3500 incidenten. Per jaar. Soms zonder blijvend gevolg of letsel, maar even goed met blijvende arbeidsongeschiktheid en zelfs de dood tot gevolg.
Dit voorjaar verloor een groot transportbedrijf in het Antwerpse nog een medewerkster. De 35-jarige vrouw kwam na een fout manoeuvre onder haar heftruck terecht en overleed in het ziekenhuis.
Natuurlijk groeit het percentage heftruck-accidenten met de toenemende warehouse activiteit. Nét die toegenomen drukte vraagt anderzijds ook extra aandacht voor veilig gebruik van interne transportmiddelen.
Reken je in deze omstandigheden vooral op aanhoudend geluk en op de ervaring van je werknemers, dan speel je mogelijks met hun leven.

Alles wat je kan bedenken… en meer

Soms gruwelijk, soms om hoofdschuddend naar te kijken, soms viraal gegaan. Een kleine selectie uit YouTube: top 10 heftruckongelukken

"Die Erben von Gabelstaplerfahrer Klaus”: gebaseerd op de Duitse kortfilm over de eerste werkdag van heftruckchauffeur Klaus. Een parodie op de soms hilarische werkveiligheidsfilmpjes uit de jaren ‘80

Een Nederlandstalige opleiding rond de 10 meest voorkomende ongevallen rondom de heftruck: ideetje voor een toolbox talk?

Iets uitgebreider kant-en-klaar beeldmateriaal voor je toolbox: veilig werken met de heftruck, zo doe je dat!

Knipsel.PNG

 

Zo loopt het mis

poster oorzaken.PNG

Toezicht Welzijn op het Werk lijstte de belangrijkste tekortkomingen als volgt op:
• de bestuurder is gebrekkig of onvoldoende opgeleid;
• onbevoegden besturen de heftruck;
• risico voor kantelen;
• niet uitgevoerde preventieve controles;
• oneigenlijk gebruik: de heftruck is niet aangepast aan het uit te voeren werk;
• de staat van de heftruck, onvoldoende onderhoud;
• onvoldoende toezicht door de hiërarchische lijn inzake het correcte gebruik van de heftruck;
• geen gezondheidstoezicht voor de heftruckbestuurder
Attentia herleidt ze tot deze drie:
1. onvoldoende opleiding;
2. verouderde of slecht onderhouden heftrucks;
3. onvoldoende uitgewerkt intern verkeersplan.
Dat interne verkeersplan is een heel belangrijke factor waarop Seekurico samen met de klant ook telkens opnieuw inzet. Een intern verkeersplan is de matrix waarbinnen alle preventieve maatregelen vallen die in elk bedrijf het verschil maken.

Vier gouden regels voor merkelijk veiliger intern verkeer

1. Degelijke opleiding voor elke bestuurder

Deze staat bij ons niet toevallig op nummer één en zeker niet alleen omdat ze wettelijk verplicht zijn. Voorzie voor elke werknemer de nodige opleidingen over interne mobiliteit en voor elke bestuurder nog een specifieke opleiding eer hij/zij achter het stuur plaatsneemt. Geen “ik toon je dat even zodat je snel aan het werk kan”! Zorg voor de nodige begeleiding en opvolging bij nieuwe werknemers en contractors.

Hierbij kan je de analyse van (bijna-) ongevallen uit het verleden gebruiken om de do’s and don’ts veel concreter te maken.
We organiseren met en voor bedrijven daarom aparte opleidingen voor zowel ervaren en als meer occasionele bestuurders. Onervaren medewerkers moeten eerst een formele technische opleiding (vakbekwaamheid) vooraleer ze aan de opleiding “veilig gebruik van de heftruck” kunnen beginnen.
In het theoretische deel richten we ons op meerdere aandachtspunten met speciale focus op het veilig gebruik van de heftruck. Het praktische deel bestaat uit een evaluatie van de rijvaardigheid van de bestuurder. De deelnemers voeren individueel een aantal handelingen uit met het gewoonlijk door hen gebruikte toestel en met de lasten die ze gebruikelijk behandelen.

2. Even belangrijk: innovatief materiaal kiezen loont

Voor ons staat deze op een gedeelde eerste plaats omdat we dagelijks zien welke onnodige risico’s verouderd materiaal toevoegen...
Kies bij de aankoop van nieuwe voertuigen voor de meest veilige optie en voorzie waar mogelijk oude voertuigen van veiligheidsopties.
Een selectie:
- BlueSpot / Red Spot of TruckSpot: lamp die een blauwe/rode stip op een paar meter voor het voertuig projecteert op de vloer, kondigt aan dat er een heftruck nadert
- achteruitrijsensoren
- een automatisch stopsysteem
- een noodoproepsysteem
- veiligheidsgordels of cabinehekjes- of beugels
- TruckLog Speed Zoning: een systeem met infraroodtechnologie die de maximumsnelheid automatisch aan de omstandigheden per zone aanpast
- actieve stabiliteitsbewaking (System of Active Stability of SAS)
- een AR-bril voor de chauffeur: met deze augmented realitybril kan de chauffeur obstakels zoals hefmasten, dak en lading heen kijken. Bovendien kunnen in het gezichtsveld informatie en waarschuwingen worden weergegeven. (nog in ontwikkeling)
De drie groene lichten-procedure stuurt de aankoop van alle nieuwe voertuigen en andere arbeidsmiddelen. Zowel bij de bestelling, de levering, als bij de indienststelling is de preventieadviseur nauw betrokken. Dit bespaart je geld en tijd omdat je hiermee in elke fase de meest efficiënte én tegelijk veilige stappen zet.

   blue-LED.jpgBlue-Spot-Pic-1.jpg

Grafik_Zone_Intelligence_16zu9_16x9w1920.jpgpilot_protector_03.jpg

615574_da6e617718ce4da7b912f9af8133b262_mv2.webpLSA_Web.jpg

IPH-AR-bril-heftruck-780.jpg


3. Onderhoud en netheid

Je voertuigen onderhouden en ze regelmatig controleren op defecten is een conditio sine qua non. Laat je werknemers een dagelijkse check uitvoeren vóór ze het transportmiddel gebruiken. Dit zou een kwestie van gewoonte moeten zijn. Met onze handige checklists hoeft het zelfs niet veel tijd in beslag te nemen. Hoe dat er in praktijk kan uitzien, zie je bijvoorbeeld hier.
Spoor je werknemers aan om zorgzaam om te gaan met de voertuigen en om defecten meteen te melden. Wat ben je immers met de weloverwogen aankoop van een heftruck met alle veiligheidsopties wanneer die defect zijn en blijven? Bovendien wil je ook niet dat voertuigen aan de kant moeten blijven door gebrekkig onderhoud en zo je productie vertragen.
Niet enkel de voertuigen, maar ook de bedrijfssite moet netjes blijven. Obstakels en rommel vormen een potentieel gevaar, zowel voor voetgangers als voor chauffeurs.

4. Onafhankelijkheid

Grote bedrijven hebben meestal een verkeersplan met gescheiden routes voor voetgangers en heftrucks. Maar bij kmo's ontbreken deze vaker.
Voorzie aparte en duidelijk afgebakende stroken voor voetgangers en voertuigen. Voorzie ook aanrijdbeveiliging voor de voetgangers. Zo vermijd je zo veel mogelijk dat voetgangers de doorgangswegen voor het andere verkeer moeten gebruiken. Zelfs als het gaat om relatief traag verkeer zoals elektrische pallettrucks of vorkheftrucks.
Hiermee vermijd zo veel mogelijk dat voetgangers de doorgangswegen voor het andere verkeer moeten gebruiken. Zelfs als het gaat om relatief traag verkeer zoals elektrische pallettrucks of vorkheftrucks.

Goed begonnen is…

Spoor alle knelpunten op. Neem de tijd voor een planmatige analyse.
Verzamel hiervoor alle gegevens over incidenten en ongevallen en bevraag ook de betrokkenen.

Stel daarna een doordacht bedrijfsplan op waarop je de verkeersstromen uittekent: baken grenzen en parkeerplaatsen af, geef de aard van de onmiddellijke omgeving aan, duid alle toegangen, gebouwen aan, welke aard de verkeerswegen hebben en waar vaste en verplaatsbare installaties zich bevinden.

In de volgende fase inventariseer je alle gebruikte transportmiddelen, met hun uitgevoerde verplaatsingen en de periodes en de frequenties waarin die gebeuren.

Dit alles leidt tot de uitwerking van doelgerichte maar ook werkbare beheersmaatregelen. Wanneer die niet werkbaar zijn, zullen ze verwateren of zelfs genegeerd worden…
Je kan bijvoorbeeld routes en signalisatie aanbrengen op de site, interne verkeersregels opstellen, je magazijn herinrichten, voetgangerszones en oversteekplaatsen aanleggen, automatische speed zoning invoeren , je wagenpark updaten, en uiteraard opleidingen voor werknemers en gebruikers van transportmiddelen organiseren.

Pfew!

Een hele klus, horen we je denken. Als je zoiets eenmalig en dus voor het eerst doet, is het dat ook…
Je interne verkeersplan uitbesteden zorgt er dan niet alleen voor dat jij tijd bespaart, maar ook dat je niets over het hoofd ziet.
Wil je ook dringend de verkeersveiligheid binnen je onderneming doordacht en duurzaam verbeteren? Leg ons dan zeker je uitdaging hierrond voor. Wij staan je graag bij met raad en daad.

Seekurico Ltd

Rode Kruisstraat 49
3540 Herk-de-Stad (B)

info@seekurico.be
Phone +32 (0)474 37 94 63

VAT BE 0683.484.566

Let’s meet!