Statement
Auteur en authoriteit ter zake Jennifer Moss concludeert uit Stanford en American Psychiatric Association-onderzoeken dat ondernemingen zonder systemen om het welzijn van hun werknemers te ondersteunen een hoger verloop, een lagere productiviteit en hogere kosten voor de gezondheidszorg hebben. In Amerikaanse bedrijven met een hoge werkdruk liggen de kosten voor gezondheidszorg 50% hoger dan in andere organisaties.
Burn-out pandemie: sensatiejournalistiek of realiteit?
“Een energieziekte”
Herstel is zeker mogelijk, maar kent een grillig verloop en de duur is moeilijk in te schatten. Ook daarom is voorkomen beter dan genezen.
“Een risicoanalyse burn-out? Dat zal wel een hoop kosten en is hier toch niet nodig.”
Als het management deze taal spreekt, is dat een alarmsignaal voor een verhoogd burn-outrisico bij de werknemers. Net als weinig autonomie, lagere betrokkenheid, een negatieve meldcultuur enz.
Komen heel bevlogen medewerkers in zo’n omgeving terecht, dan leidt dat bij hen sneller tot een burn-out.
In organisaties die gericht actie ondernemen, zegt dr. Swinnen, verbeteren de arbeidsomstandigheden, wat zorgt voor efficiënter werk en meer werkplezier. Sleutelvoorwaarden voor een levende veiligheidscultuur trouwens en een daardoor constantere of zelfs hogere productiviteit.
Allergisch aan yoga
Jennifer Moss gaat in “Burnout is about your workplace, not your people” een stap verder door burn-out los te maken van individuele kwetsbaarheden zoals hoge motivatie, perfectionisme, allemaal op te lossen door “simpelweg leren nee te zeggen”. Ze is even allergisch aan teams op yogales sturen, mindfulnesscursussen voor personeel of weerbaarheidstraining.
Illustratie: Hanna Barczyk
Triade van oorzaken
Tijd om in termen van oplossingen te denken
Krijgen werknemers een burn-out omdat zij niet goed zijn omgegaan met bepaalde situaties of draag je als werkgever of leidinggevende verantwoordelijkheid voor deze oorzaken en moet je dus eerder naar je eigen aandeel kijken?
Niemands schuld en ieders verantwoordelijkheid
Motiverende factoren zijn: uitdagend werk; erkenning voor iemands prestaties; verantwoordelijkheid; de kans om iets zinvols te doen; betrokkenheid bij de besluitvorming; en een gevoel van belangrijkheid voor de organisatie.
Hygiënefactoren daarentegen zijn: salaris; arbeidsomstandigheden; bedrijfsbeleid en -administratie; toezicht; werkrelaties; status en zekerheid.
Betere vragen stellen
Toch wellness?
“Sfeerbeheer”
Weten werknemers wat hun taken zijn, wat de taken van hun collega’s zijn en bij wie ze terecht kunnen bij problemen? En vooral: voelen ze zich veilig genoeg om hun problemen aan te kaarten?