Blog

Terug naar overzicht

De kracht van luisteren in arbeidsveiligheid

Hoewel veel preventieadviseurs erg gedreven bezig zijn met veiligheidsprotocollen, opleiding, machineveiligheid, gebruik van PBM’s enzovoort, merken ze soms tot hun frustratie dat er te weinig mee gedaan wordt.
Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s) die niet worden gedragen, halen niets uit. Veiligheidstrainingen die niet in praktijk gebracht worden, helpen niemand. Protocollen die niemand echt opvolgt, leveren zwakke resultaten en zelfs meer arbeidsrisico’s op.
Hoe kan je hier als preventieadviseur of plantmanager iets aan doen? In deze blog tonen we welke strategie overal werkt. De tips die je erbij krijgt, komen dit keer ook buiten de werksfeer van pas…

Om als plantmanager of preventieadviseur iets te veranderen in de veiligheidsmindset, moet betrokkenheid je topprioriteit worden. Betrokken medewerkers nemen initiatief om het bedrijf beter te maken zoals het aandragen van nieuwe ideeën. Ze leveren soms zelfs grote inspanningen om de organisatie te verbeteren op vlak van dienstverlening, maar ook inzake veiligheid.
Waar veilig gewerkt wordt, ligt het rendement trouwens ook hoger. 
En een succesvolle manier om de betrokkenheid te vergroten, is simpelweg… luisteren.

Om deze redenen is luisteren een goede strategie:

1. Luisteren betrekt werknemers bij de zaak

De meest betrokken medewerker is de werknemer die zich gewaardeerd voelt. Wie zich niet belangrijk voelt, zal in het beste geval een volger zijn, maar zeker geen actieve rol op zich nemen.
Waar managers op het vlak van arbeidsveiligheid eenrichtingscommunicatie voeren (er zelf over vertellen, maar niet vragen en luisteren), werken ze een niet-betrokken tot zelfs onverschillige situatie in de hand.
Wanneer het leiderschap openstaat voor zorgen en suggesties, creëert het een cultuur van betrokkenheid en buy-in. Dat wil je natuurlijk bereiken. Want werknemers die zichzelf zien als actief deel van een veiligheidsoplossing, zullen ook je voorvechters zijn bij de implementatie ervan.

construction-workers-communicating-educate-on-listening.jpg


2. Het levert duidelijkere inzichten op

Knipsel4.JPG

Er is geen vervanging voor ervaring. Dit geldt bij uitstek voor veiligheid op de werkplek.
Of je nu een trainingsprogramma opstelt of een lijst met veiligheidsuitrustingen, luisteren naar de input van werknemers geeft je waardevolle inzichten.
Werknemers begrijpen beter dan wie ook waar bijna-ongelukken gebeuren, omdat zij de machines en gereedschappen op regelmatige basis gebruiken.

Door de tijd te nemen om naar hun gedachten en opmerkingen te luisteren, kan je gebieden van afleiding, vermoeidheid en algemene veiligheidsproblemen nog sneller identificeren.
Pak die vervolgens aan. Dit vermindert ook bepaalde vormen van stress bij de werknemers wat natuurlijk ook beter is voor ieders veiligheid.

3. Het leidt tot betere rapportage

Wie de ervaring of zelfs maar de indruk heeft dat zijn/haar/hun stem er niet toe doet voor het management, aarzelt om die stem te gebruiken om mogelijke gevaren te vermelden. Deze persoon schrikt ervoor terug twijfelachtige activiteiten te bespreken en al helemaal om incidenten te melden.
Dit geeft onderrapportage, vooral bij bijna-ongevallen en ongevallen met kleinere letsels.
Omgekeerd is wie goed opgeleid is en betrokken bij de veiligheid, maar vooral wie gewoon is dat de preventieadviseur (of leidinggevende) naar hem luistert, veel eerder geneigd zijn mond open te doen wanneer er risico’s ontstaan.
Iedereen die professioneel met veiligheid bezig is, weet dit. Pas als er open en luisterbereide cultuur heerst, doet men iets met meldingen vóór ze uitmonden in een onvermijdelijk incident.

4. Luisteren maakt gezondere teams

Knipsel2.JPG

Wanneer mensen samenwerken en zichzelf zien als een hechte eenheid, zijn ze geneigd om scherper op elkaar te letten en elkaar te beschermen. Luisteren is een essentieel onderdeel in het opbouwen van gezonde relaties op de werkplek en het bevorderen van teamwerk.
Managers die actief stappen ondernemen om effectieve luisteraars te worden, bevorderen het gesprek en brengen het werknemers in een positie waarin ze zich meer een zelfverzekerde teamspeler voelen en minder een passieve toeschouwer.
Luisteren biedt een gezonde uitlaatklep voor een team met problemen, voor een team dat gehoord wil worden. Hun ideeën horen en met feedback erkennen, zorgt ervoor dat ze nadien mee overwinningen kunnen vieren.
Niets zo uitnodigend en versterkend als samen vieren. Ook zo ontstaat spontaan die cultuur waarin men zich oprecht bekommert om elkaars gezondheid en veiligheid.

En zo slaagt je luisterstrategie beter:

• gebruik het als deel van een geïntegreerde aanpak om inzicht te krijgen in de ervaringen van je werknemers

• verstuur niet alleen zo nu en dan enquêtes

• implementeer het top-down: het hogere management en HR zijn er ook voor gewonnen

• hou het niet voor gezien na één vragenronde: vragen om feedback, het evalueren daarvan en nadien veranderingen doorvoeren is een constant proces

• combineer enkele van deze opties:

- enquêtes bij sollicitanten, bij nieuwe medewerkers, bij wie je bedrijf verlaat, bij wie een bepaalde periode in je bedrijf werkt, …

- impulsenquêtes om kort en met regelmatige tussenpozen de gevoelens en veranderingen bij werknemers te peilen

- focusgroepen waarin medewerkers dieper op bepaalde onderwerpen ingaan en er zo extra waarde of betekenis aan toe voegen

• fris af en toe je eigen luistervaardigheid of die van leden van de hiërarchische lijn nog eens op met de tips hieronder.


De meeste van deze 10 tips pas je ongetwijfeld al toe… en vergeet je wanneer je gehaast bent…


1) kijk je gesprekspartner aan

Zo geef je makkelijker onverdeelde aandacht, ook wanneer hij niet naar jou kan/durft kijken. Dit kan meerdere redenen hebben, bv. verlegenheid, schaamte of van culturele aard zijn.

2) wees relaxed maar wel alert 

Hiervoor moet je misschien achtergrondgeluiden en -activiteiten even afblokken, maar ook je eigen gedachten, gevoelens en vooroordelen. 

inline_image_preview.jpg

3) blijf onbevooroordeeld

Luister zonder in je binnenste al te bekritiseren of overhaaste conclusies te trekken. De ander drukt via wat zij zegt haar gedachten en gevoelens uit. Jij kan die niet lezen en moet dus luisteren om ze te leren kennen.

Wees geen zinnen-overpakker, ook als het je wat traag gaat.


4) visualiseer wat de ander zegt

Of je je een abstract concept voorstelt of een concreet beeld, het houdt je gefocust zodat je niet je eigen antwoord gaat inoefenen. Repeteren en luisteren gaan niet samen. Memoriseer kernwoorden en -zinnen wanneer de ander lang aan het woord blijft. Zo dwalen je eigen gedachten niet af.

5) onderbreek niet met je eigen “oplossingen”

We leren onze kinderen niet te onderbreken, want dat zegt eigenlijk dingen als “ik ben belangrijker dan jouw boodschap”, “ik heb geen tijd voor jou”, “wat jij zegt, kan me niet zo veel schelen” of “dit is een debatwedstrijd die ik ga winnen”.

Ben jij een snellere denker en spreker dan de ander, dan is het nu aan jou om te vertragen, niet aan degene tegenover je om te versnellen.


Knipsel.JPG

6) vraag pas om verduidelijking bij een pauze

“Even terug naar… Wat bedoelde je daar juist mee?” vraag je wanneer de spreker even pauzeert. Niet alleen beleefder, maar ook efficiënter.

7) stel alleen bijvragen over het onderwerp in kwestie

Stel dat je gesprekspartner terzijde iets opmerkt over haar collega, wijk dan niet af. Voor je het beseft, gaat het gesprek anders voort over die collega en dus in een andere richting. We sturen met onze eigen vragen te vaak het gesprek een andere kant uit dan de ander uit wou. Gebeurt dit toch, dan pik je zelf terug de draad op.

8) breng empathie op

Medevoelen is het hart van een goed gesprek. Plaats jezelf in de schoenen van de ander en vraag je af wat de ander nu meemaakt. Als je erin slaagt - tot op zekere hoogte - mee te voelen en je mimiek toont dit, heeft dit een effect op de spreker: het vergemakkelijkt de communicatie aanzienlijk, ook in de toekomst…

9) geef geregeld feedback

De gevoelens van de ander benoemen, toont dat je hem begrijpt. Drukt hij die niet zo duidelijk uit, parafraseer zijn gevoelens dan. Zelf een “hmmm” of “ohh” tonen de ander dat je nog steeds aandacht hebt.
In werksituaties is het daarnaast soms gewoon nodig de boodschap te herhalen om zeker te zijn dat je ze juist begrepen hebt.


10) merk op wat niét gezegd wordt

Non-verbale tekens vormen het grootste deel van al onze communicatie. Zelfs aan de telefoon hoor je veel aan de spreektoon en het ritme en zelfs of de ander glimlacht.
Face to face krijg je een schat aan informatie mee die de woorden zelfs kunnen overstemmen. Benoem ze en versterk zo het gevoel echt beluisterd te worden bij de ander.

Knipsel5.JPG

1749425-Simon-Sinek-Quote-Listening-is-not-understanding-the-words-of-the.jpg




Bij Seekurico zijn we er zeker van dat luisteren werkt als je de betrokkenheid wil verhogen. Zeker als je de kunst van het luisteren zelf steeds beter verstaat.
Twijfel je nog aan de haalbaarheid hiervan in jouw onderneming, dan luisteren we in de eerste plaats naar jou.
We ondersteunen je om nadien het gesprek te openen, op de werkvloer of bij het management.
Ook dit is een van onze diensten. Steeds meer bedrijven doen er beroep op.
Reserveer daarom tijdig jouw plek in onze agenda.


Seekurico BV

Rode Kruisstraat 49
3540 Herk-de-Stad (B)

info@seekurico.be
Tel. +32 (0)474 37 94 63

BTW BE 0683.484.566

Let’s meet!