Waar veilig gewerkt wordt, ligt het rendement trouwens ook hoger.
Om deze redenen is luisteren een goede strategie:
1. Luisteren betrekt werknemers bij de zaak
2. Het levert duidelijkere inzichten op
Door de tijd te nemen om naar hun gedachten en opmerkingen te luisteren, kan je gebieden van afleiding, vermoeidheid en algemene veiligheidsproblemen nog sneller identificeren.
3. Het leidt tot betere rapportage
4. Luisteren maakt gezondere teams
En zo slaagt je luisterstrategie beter:
• gebruik het als deel van een geïntegreerde aanpak om inzicht te krijgen in de ervaringen van je werknemers
• verstuur niet alleen zo nu en dan enquêtes
• implementeer het top-down: het hogere management en HR zijn er ook voor gewonnen
• hou het niet voor gezien na één vragenronde: vragen om feedback, het evalueren daarvan en nadien veranderingen doorvoeren is een constant proces
• combineer enkele van deze opties:
- enquêtes bij sollicitanten, bij nieuwe medewerkers, bij wie je bedrijf verlaat, bij wie een bepaalde periode in je bedrijf werkt, …
- impulsenquêtes om kort en met regelmatige tussenpozen de gevoelens en veranderingen bij werknemers te peilen
- focusgroepen waarin medewerkers dieper op bepaalde onderwerpen ingaan en er zo extra waarde of betekenis aan toe voegen
• fris af en toe je eigen luistervaardigheid of die van leden van de hiërarchische lijn nog eens op met de tips hieronder.
De meeste van deze 10 tips pas je ongetwijfeld al toe… en vergeet je wanneer je gehaast bent…
1) kijk je gesprekspartner aan
Zo geef je makkelijker onverdeelde aandacht, ook wanneer hij niet naar jou kan/durft kijken. Dit kan meerdere redenen hebben, bv. verlegenheid, schaamte of van culturele aard zijn.
2) wees relaxed maar wel alert
Hiervoor moet je misschien achtergrondgeluiden en -activiteiten even afblokken, maar ook je eigen gedachten, gevoelens en vooroordelen.
3) blijf onbevooroordeeld
Luister zonder in je binnenste al te bekritiseren of overhaaste conclusies te trekken. De ander drukt via wat zij zegt haar gedachten en gevoelens uit. Jij kan die niet lezen en moet dus luisteren om ze te leren kennen.
Wees geen zinnen-overpakker, ook als het je wat traag gaat.
4) visualiseer wat de ander zegt
Of je je een abstract concept voorstelt of een concreet beeld, het houdt je gefocust zodat je niet je eigen antwoord gaat inoefenen. Repeteren en luisteren gaan niet samen. Memoriseer kernwoorden en -zinnen wanneer de ander lang aan het woord blijft. Zo dwalen je eigen gedachten niet af.
5) onderbreek niet met je eigen “oplossingen”
We leren onze kinderen niet te onderbreken, want dat zegt eigenlijk dingen als “ik ben belangrijker dan jouw boodschap”, “ik heb geen tijd voor jou”, “wat jij zegt, kan me niet zo veel schelen” of “dit is een debatwedstrijd die ik ga winnen”.
Ben jij een snellere denker en spreker dan de ander, dan is het nu aan jou om te vertragen, niet aan degene tegenover je om te versnellen.
6) vraag pas om verduidelijking bij een pauze
“Even terug naar… Wat bedoelde je daar juist mee?” vraag je wanneer de spreker even pauzeert. Niet alleen beleefder, maar ook efficiënter.
7) stel alleen bijvragen over het onderwerp in kwestie
Stel dat je gesprekspartner terzijde iets opmerkt over haar collega, wijk dan niet af. Voor je het beseft, gaat het gesprek anders voort over die collega en dus in een andere richting. We sturen met onze eigen vragen te vaak het gesprek een andere kant uit dan de ander uit wou. Gebeurt dit toch, dan pik je zelf terug de draad op.
8) breng empathie op
Medevoelen is het hart van een goed gesprek. Plaats jezelf in de schoenen van de ander en vraag je af wat de ander nu meemaakt. Als je erin slaagt - tot op zekere hoogte - mee te voelen en je mimiek toont dit, heeft dit een effect op de spreker: het vergemakkelijkt de communicatie aanzienlijk, ook in de toekomst…
9) geef geregeld feedback
De gevoelens van de ander benoemen, toont dat je hem begrijpt. Drukt hij die niet zo duidelijk uit, parafraseer zijn gevoelens dan. Zelf een “hmmm” of “ohh” tonen de ander dat je nog steeds aandacht hebt.
In werksituaties is het daarnaast soms gewoon nodig de boodschap te herhalen om zeker te zijn dat je ze juist begrepen hebt.
10) merk op wat niét gezegd wordt
Non-verbale tekens vormen het grootste deel van al onze communicatie. Zelfs aan de telefoon hoor je veel aan de spreektoon en het ritme en zelfs of de ander glimlacht.
Face to face krijg je een schat aan informatie mee die de woorden zelfs kunnen overstemmen. Benoem ze en versterk zo het gevoel echt beluisterd te worden bij de ander.
Bij Seekurico zijn we er zeker van dat luisteren werkt als je de betrokkenheid wil verhogen. Zeker als je de kunst van het luisteren zelf steeds beter verstaat.
Twijfel je nog aan de haalbaarheid hiervan in jouw onderneming, dan luisteren we in de eerste plaats naar jou.
We ondersteunen je om nadien het gesprek te openen, op de werkvloer of bij het management.
Ook dit is een van onze diensten. Steeds meer bedrijven doen er beroep op.
Reserveer daarom tijdig jouw plek in onze agenda.