Blog

Terug naar overzicht

Gegarandeerd doeltreffende veiligheidsposters

Hoe zorg je voor straffe posters die echt aandacht krijgen?
Met deze 7 handige tips creëer je opvallende posters voor veiligheid op de werkplek.
Hou rekening met enkele praktische wenken en laat je boodschap niet meer verloren gaan in de drukke werkcommunicatie. Zo benadruk je beter de kernpunten van het preventieplan in jouw onderneming.

Heb je je al eens afgevraagd hoeveel nut je veiligheidsposters hebben? Je hebt er tijd voor uitgetrokken, maar vraagt je af in hoeverre ze echt bekeken worden. 
De meeste mensen lezen niet graag, dus schieten je aanbevelingen het doel niet voorbij?
Wat als ze verloren gaan tussen de vele andere boodschappen die medewerkers te zien krijgen? Is het dan een verspilling van geld en middelen?
Als je een solide preventieplan hebt , kunnen veiligheidsposters juist een uitstekend hulpmiddel zijn. Arbeidsveiligheid is immers geen kwestie van “of” maar van “en”. Als je deze tips ter harte neemt, versterk je hun effect.

1. Denk na over hun plaats

De plaatsing is van vitaal belang.
Waar al veel andere mededelingen op papier gebeuren, wordt de veiligheidsposter minder uniek. Gewoon één van de vele boodschappen die allemaal belangrijk horen te zijn. Zonder jouw poster dus af van andere organisatorische boodschappen. Anders riskeer je dat andere posters de aandacht afleiden.
Ook al slaan de posters op de productie, is in de buurt van de productielijn geen goede plek. Rondhangen aan een drukke productielijn zorgt voor nieuwe veiligheidsrisico’s.
Hang ze op plaatsen waar veel mensen komen maar waar de kans groter is dat medewerkers ze ook aandachtig lezen. Ideale plekken zijn dus bijvoorbeeld:
- de toiletten
- de pauzeruimte
- de toegang naar een bedrijfshal
- bij de prikklok
- in een lift

Iemand suggereerde om ze in de toiletten aan te brengen.
Achter het toilet best een eenvoudige afbeelding en even eenvoudige maar doeltreffende tekst. Hoe meer straight to the point, hoe beter. Het overladen van veiligheidsposters met ingewikkelde formuleringen en drukke beelden vertroebelt de boodschap. Pun not intended.
Aan de binnenkant van de toiletdeur is dus een ideale plek. Wie er niet even zijn smartphone checkt, heeft daar geen andere afleiding en gaat bijna automatisch over tot lezen. Iets meer tekst kan hier wel werken. De poster hiernaast is een voorbeeld van preventieve geneeskunde maar kan evengoed gaan over preventie op de werkvloer.


Een ander, nogal apart plaatsingsidee om de “connectieratio” te verbeteren is je poster ondersteboven hangen. “Tiens, daar hangt iets ondersteboven. Wat staat daar?” Dit kan sommige mensen aanzetten om te lezen. Of dit een handig trucje is of een gimmick die het doel voorbij schiet, hangt natuurlijk ook een beetje van je onderneming af.
Werkt je onderneming met mediaplayers, dan is dit natuurlijk een kans bij uitstek veiligheidsboodschappen mee te laten roteren op die displays.

Doncaster-M18-1.jpg

bathroom-advertisement.jpg

2. Roteer ze zo nu en dan

Posters die lange tijd op dezelfde plek blijven hangen, verdwijnen naar de achtergrond. Werknemers merken ze niet meer op.
Hang je posters geregeld op nieuwe locaties. Begin bijvoorbeeld met de toiletten en werk zo verder naar de pauzeruimtes.
Door je veiligheidsposters te laten rouleren, zorg je ervoor dat de boodschap een nieuwe groep ogen bereikt. Neem voor de levenscyclus van veiligheidsposters altijd het zekere voor het onzekere. Als je het gevoel hebt dat ze nu wel al lang ergens hangen, verplaats ze dan.
Dit geldt uiteraard niet voor de standaard posters met arbeidswetgeving waarvan de updates extern bepaald zijn.

3. Gebruik posters als aanvulling

Het hoofddoel van een veiligheidsposter is het versterken van de veiligheidsopleiding. Gebruik ze daarom ook als aanvullend instrument voor teamvergaderingen of toolbox talks. Als werknemers een poster zien, moeten ze zich een nuttige tip uit de veiligheidsvergadering herinneren. Of zich opnieuw bewust worden van een reëel gevaar dat ze gingen vermijden.
Omdat boodschappen met een duidelijke context beter bijblijven, toon je ze dus best al tijdens je safety meeting.
Die context creëer je met levensechte voorbeelden en cijfermateriaal. Een near miss accident of de melding van een bijna-ongeval is heel dankbaar. Bovendien stimuleer je dat medewerkers durven spreken over onveilige situaties. Je beloont hun openheid als het ware door hun melding aandacht te geven . Dit leidt stilaan tot een gedragen veiligheidsklimaat met persoonlijke verantwoordelijkheid.
Wie het meeste uit zo’n meeting wil halen, vindt hier nog aanvullende tips. 

21007172c6f83ea0860e335220b2ee45.jpgc13ae21a0b5e4e7841ec2612b37b8ad5--office-safety-safety-work.jpg52853fcb867f83633e00228aebba18a0.jpg21439bf719cd6da213974a98e0fc1252.jpg

4. Beperk je tot één idee per poster

Voor een gedreven preventieadviseur zal dit waarschijnlijk wat wringen, maar “less is more”. Je vindt het misschien moeilijk een keuze te maken tussen veiligheidsrisco’s die allemaal om aandacht smeken in jouw onderneming. Zeker wanneer je nog niet zo lang op die plek aan de slag bent, zie je (te) veel aandachtspunten. Maak die selectie toch maar. Probeer het vooral helder en simpel te houden. Het K.I.S.S.-principe is je leidraad.
Als je poster bijvoorbeeld gaat over het belang van de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM's), breng dan alleen dat over. Smokkel er niet ook nog een stukje valpreventie, ladder- of heftruckgebruik in. Dit maakt elk van die onderdelen ondergeschikt aan de andere en haalt de kracht uit wat je eigenlijk wilde aankaarten.

eb5e95f7a0875600b3723c776e76ae51.jpgLSCI-Ladder-Safety-Preview.jpg

5. Laat je veiligheidsaffiches opvallen

Ze eenvoudig houden, sluit niet uit dat je affiches opvallend en zelfs onderhoudend zijn.
Relevante memes kunnen zeker in een bedrijf met jonge populatie een geweldig hulpmiddel zijn. Omdat ze humoristisch zijn in de eerste plaats, maar nog meer als je werkt met actuele memes. Wie een beetje mee is op social media, heeft al snel zicht op trending memes. Deze gebruiken in je nieuwe veiligheidsposter, kan sommige werknemers doen uitkijken naar de volgende poster. Ze zullen benieuwd zijn welk punt je maakt met een voor hen bekend beeld. Zo voorkom je het stereoptype beeld van de “afgezaagde” standaard veiligheidsposter.

3fssnb.jpg  image10-3.jpg image13-3.jpg main-qimg-0a8d9783647ed1080c675b13602be747-lq.jfif

Als je er zou in slagen werknemers eigen suggesties te laten doen of zelf posters te laten ontwerpen, bereik je natuurlijk nog een hoger doel. Ze zijn meer betrokken bij het proces en houden hun veiligheidskennis op peil. Merk je dat een bepaalde poster aandacht krijgt? Of dat die meme aanslaat? Probeer het dan eens als deel van een praktijkgerichte aanpak.
Posters met een herkenbare maar vooral originele stijl zullen vanzelf meer opvallen. Online vind je enorm veel inspiratie. Misschien zijn de memes niets voor jouw onderneming, maar wel humoristische vintage posters? Pinterest en Canva zijn zeer laagdrempelige apps om je snel eigen posters te maken van wat je elders zag. Niet iedereen is heeft dezelfde grafische talenten en je hoeft het warme water niet uit te vinden. Maar je eigen, herkenbare en frisse stijl vinden zorgt dat je zelf ook plezier beleeft aan deze vorm van communicatie.

6. Breng geen nieuwe ideeën over

Belangrijke ideeën pitch je op een ideaal moment, waar je publiek de nodige context heeft en zo ontvankelijk mogelijk is voor wat jij wil overbrengen. Dat geldt ook en bij uitstek voor nieuwe veiligheidstopics.
Een poster is daarvoor niet genoeg. Sterke, aanvullende beelden en slogans werken wél prima als echo van wat je eerder aanhaalde. Nieuw gedrag aanleren vraagt een eigen, stapsgewijze aanpak. Daarvoor vertrouw je niet enkel op posters, hoe goed ze ook zijn of hoe ideaal gepositioneerd ook.

7. Benut de anatomie van de ideale poster

Of je nu werkt met gekochte posters of ze zelf ontwerpt, zorg dat de lay-out en opmaakelementen doeltreffend gekozen zijn. Dit betekent dat het ontwerp gebaseerd is op hoe mensen ze instinctief bekijken.
Dat is volgens het F- of Z-patroon. (illustratie safestart.com) Zo leid je de blik van de toeschouwer doelbewust van de titel langs de ondersteunende beeldelementen door die op de juiste manier te rangschikken en te spatiëren.

content_F_Z_layout-pattern.jpg

Kies deze opmaakelementen zorgvuldig:

  • titel: brengt de boodschap doordacht en beknopt dus moet direct en specifiek zijn, want de titel trekt 5 keer meer lezers dan de inhoud

  • subtitel: als de kop de kernboodschap niet vat, verklaring van maximum 1 zin

  • afbeeldingen: trekken de aandacht en leggen tegelijk de boodschap uit
    Op bv. Pexels, Pixabay en Unsplash vind je betaalbare afbeeldingen, maar eigen foto’s in hoge resolutie trekken meer aandacht, zeker als mensen iets herkennen uit de eigen omgeving. Slechte illustraties beïnvloeden je boodschap negatief. Laat ze dan beter weg en zet in op de titels.

  • ondersteunend materiaal: aanvullende gegevens of instructies

    - “kill your darlings” en overlaad niet met informatie. Beter een lijst met opsommingstekens dan volledige zinnen;

    - zakelijke taal is voor verplichte posters, maar voor gedragsverandering of gewoonteontwikkeling werk je beter met positieve    bekrachtiging;

    - tref de juiste toon: humor is niet geschikt voor elk veiligheidsonderwerp;

    - betuttel niet: mensen weten al wat ze moeten doen; jij moet hen eraan herinneren en aanmoedigen

    - kleur en lettertype: contrasteer in felle kleur met de omgeving, maar overdrijf niet, ook niet met te veel lettertypes;
    Te veel lettertypes bemoeilijken de verwerking voor ons brein. Maximum 2 verschillende dus. Gekleurde tekst kan wegvallen in de achtergrond.
    Een overdaad aan tekstopmaak (vet, cursief, onderstreept, verheven, …) belemmert het lezen. Kies daarom ook liefst kleine letters en zet niet alles in hoofdletters.

Voor een maximaal bereik zet je dus best in op eenvoud, een stijl die aanslaat op jouw werkplek en voldoende rotatie. Ken je publiek en spreek hen aan op de manier die bij hen past.
Wees niet bang om eens iets nieuws te proberen en af te wijken van wat de gewoonte was. Laat je oude idee over “degelijke” veiligheidsaffiches varen zonder te vrezen dat je boodschap minder sterk of zelfs ridicuul zou overkomen.

De keuze en motivatie om veilig te werken is deel van de veiligheidscultuur binnen een onderneming. Een preventieadviseur die ze met kennis én gepaste humor accentueert, kan die cultuur alleen maar versterken.

Seekurico BV

Rode Kruisstraat 49
3540 Herk-de-Stad (B)

info@seekurico.be
Tel. +32 (0)474 37 94 63

BTW BE 0683.484.566

Let’s meet!