Blog

Terug naar overzicht

Thuis je elektrische (bedrijfs)wagen laden: hoe veilig is dat?

Op het virtuele Autosalon pakken alle merken uit met hun aanbod elektrische wagens. De nieuwe autofiscaliteit pusht de verkoop van elektrische voertuigen of EV’s (electrical vehicles).
Voor bedrijfswagens kwam dit in 2021 bij een leider op de leasingmarkt neer op een verkoopstoename van 100% tegenover 2020. Hun orderboek voorspelt een gelijkaardige toename voor 2022.
Steeds meer mensen zullen hun wagen gaan thuisladen. Of dat nu om een hybride voertuig of een volledig elektrisch model gaat. In hoeverre zijn ze daar ook op voorbereid?
Is het gevaarlijk je bedrijfswagen ’s nachts thuis te laden? Of in een ondergrondse garage? Hoe verkeerd kan het eigenlijk lopen? En vooral: wat kan je als gebruiker doen om dat te voorkomen?

Fout is meteen goed fout

Toegegeven, wagens met een verbrandingsmotor zijn ook brandgevaarlijk. Benzine kan extreem heet en lang branden. Op dit moment vatten auto’s met een klassieke motor zelfs nog tien keer vaker vuur dan elektrische wagens, maar het vuur ontstaat in 2/3 van de gevallen in het motorgedeelte. Hierdoor zijn ze veel makkelijker te blussen. Dat kan langs onder en via de open motorkap. Een brandstoftank brandt totaal anders dan een autobatterij.
Een brandende lithium ion-accu is een chemische brand die een totaal andere benadering vraagt dan blussen en afslepen. Een batterijbrand houdt meteen een total loss in.
Wanneer een elektrische auto brandt, wekt dat thermische energie in de accu op. Dit kan leiden tot een zogenaamde thermal runaway of thermische wegloop. Daarbij springt de brand van de ene accu-cel over naar de andere. Dit chemische proces kan enkel worden onderbroken door intensieve koeling. Hiervoor is er wel 10.000 liter water en dus meestal een extra bluswagen nodig. Dat is slechts stap één want tot 24 uur na het initiële blussen kan een elektrische autobrand weer oplaaien.


1-s2.0-S2405829716303464-gr7.jpg

Uitdagingen voor de brandweer

Een instructie voor Amerikaanse brandweerploegen. Dit filmpje werd gemaakt in samenwerking met een bekende producent van EV’s. 
Of toch iets minder vanzelfsprekend volgens deze niet-gesponsorde beelden...? 

In Nederland rukte de brandweer in 2017 al gemiddeld twee keer per week uit voor een batterijbrand. Een Nederlandse brandweerman bedacht deze battery fire cooler om de auto van de onderkant te blussen. Hierbij moeten brandweerlui continu uitkijken voor elektrocutie.
Stopt men het koelen, dan ontbrandt het accupakket echter meestal opnieuw. De brandweer dompelt een elektrische of hybride wagen daarom gedurende 48 uur onder in een met water gevulde container.  

Dit alles vraagt van brandweerkorpsen dat ze hierop voorzien zijn. Buiten de waterdompelcontainer zelf, hebben ze nog extra materieel nodig. Een dieplader bijvoorbeeld om die ter plaatse te brengen. Op dat moment zet een kraan de auto in de deels met water gevulde container om alvast het accupakket onder water te zetten. 

Een volle container inclusief auto weegt al snel zo'n 13 ton. Dit vraagt om aangepast materieel.  Met een zware kraan kan de brandweer bovendien wat meer afstand creëren wat met de vrijkomende gassen aan te raden is.
Daarna kan dat geheel naar de berger. Na enkele dagen lekt het voertuig uit boven de container en checkt men met een warmtebeeldcamera of er geen hotspots meer zijn. Het water in de container is verontreinigd en moet door een gespecialiseerd bedrijf afgevoerd worden. 

Gaat het om een elektrische bus die ontbrandt, dan kom je er niet meer met die container. In Duitsland leidde dit vorig jaar tot 3 uitgebrande busdepots


blussysteem.jfif

6e368d07-f4d6-3078-afbe-77524b6849b6.jpg

urn-newsml-dpa-com-20090101-211007-99-517048-large-4-3-jpg.jpg

Ondergronds laden geen goed idee? 

Een hybride of elektrische wagen met krachtige lithium ion-batterij die overmatig heet wordt, sterk ruikt, rook of vonken produceert, moet onmiddellijk uit de buurt van brandbare materialen geplaatst worden. Je komt er voor dit type batterijen in auto’s niet meer met ABC-poederblussers, (sproei)schuimblusser of zand. Water werkt, maar alleen als er een extreem grote hoeveelheid beschikbaar is.

In een parkeergarage kan het initiële koelen dus al problemen opleveren. Vanwege de lage plafonds, lange looproutes, beperkte verkenningsmogelijkheden, is de logistiek om grote hoeveelheden blus- en koelwater aan- en af te voeren totaal niet vanzelfsprekend.

We spreken dan nog niet van het brandgevaar voor eventuele wooneenheden boven parkeergarages. Laadpalen dicht bij de uitgang plaatsen kan een verschil maken, maar wat dan met eigenaars die een parkeerplaats dieper in de garage kochten?

Het is absoluut een prioriteit werk te maken van specifieke brandveiligheidseisen voor elektrische voertuigen en laadvoorzieningen in parkeergarages. Deze veiligheidseisen op zich zullen de garages niet veiliger maken, maar enkel kunnen rekenen op vooruitziendheid en verstandige keuzes bij nieuwbouw evenmin.


Wat betekent dit voor bedrijven? 

210427-umicore-olen-©MarbleMoon-17.jpg

Werkgevers investeren nu in laadstations op hun bedrijfsterrein. Dat wordt goedgemaakt door niet te verwaarlozen belastingvoordelen. Het wetsontwerp van minister Van Peteghem bevat ook een deel over de infrastructuurinvesteringen. Elk bedrijf dat in de aanschaf van laadstations investeert, heeft recht op een dubbele belastingkorting.
Wanneer die laadstations buiten de kantooruren door het publiek gebruikt kunnen worden, vormen ze voor bedrijven met een gunstige geografische ligging een interessante bron van inkomsten. In Vlaanderen bestaan er reeds verplichtingen om hierin bij elke nieuwe stedenbouwkundige vergunning sinds maart ’21 te voorzien. 

Phillips-Temro-Cars-in-studio-7-19-20217221-web-scaled.jpg

netze-bw-smart-charging-trial--screencap-from-reuters_100713490_m.jpg

Medewerkers kunnen hun voertuig ook thuis opladen, maar dan moeten ze een garage of een parkeerplaats voor hun woning hebben. Die is nodig voor de installatie van een wallbox bij de medewerker thuis. Dit kastje aan de garagemuur of gevel sluit men aan op het elektriciteitsbord. Misschien moet een installateur hiervoor wel een aparte groep plaatsen.
De andere optie is het gebruik van een smart cable. Met dit systeem van kabels, aangesloten op een elektrische kast, kan de batterij veilig opladen. Een mobiele verbinding registreert de laadgegevens zodat de kosten aan de werkgever verrekend worden.

Hoe zit het echter met de aansprakelijkheid wanneer een bedrijfswagen van een werknemer buiten de werkuren in een ondergrondse garage staat te laden en een brand veroorzaakt? Is de werkgever mee verantwoordelijk voor de installatie, keuring en onderhoud van rookmelders, veilige(re) laadpalen etc? In elk geval moet je in dit geval specifieke verzekeringen afsluiten. Zal dit in de toekomst verlangd worden van de werkgever die de wagen aan zijn werknemer aanbiedt?
In bedrijven heeft men meer mogelijkheden om op een veilige manier de lithium ion-batterijen uit mobiele arbeidsmiddelen te stockeren, wat tot op heden niet kan voor die bedrijfswagen. De kennis hieromtrent kan wel van betekenis zijn in de thuisomgeving.

Veiliger thuisladen: wat kan ik zelf doen? 

Kies voor een laadpaal: qua veiligheid het beste idee

Een hele belangrijke factor hierin zit bij de stopcontacten. Er zijn er veel goede, maar ook verouderde, slecht geaarde of niet goed geïnstalleerde. Een auto laden gebeurt op hoog vermogen wat dat stopcontact volledig belast. Dat mag normaal maximum 9,6 ampère leveren maar zowat alle elektrische auto’s en plug-in hybrides zitten hier boven.

Stopcontacten bij je thuis zijn geschikt voor 230 V en stromen tot 16 A. Wanneer ze echter continu 230 V x 16 A leveren voor een langere duur, warmen ze snel op tot wel zo’n 100 graden Celsius in minder dan een half uur. Wanneer een stopcontact hoog vermogen blijft leveren bij hoge temperaturen, is er kans op een thermische baan, vaak leidend tot brandgevaar. In het ergste geval kunnen het stopcontact en de aangesloten draden volledig uitbranden! Nog verlengsnoeren en stekkerdozen gebruiken is bij autoladen om die reden zeker uit den boze.

Je wasmachine of droogkast tegelijk laten draaien met het autoladen kan door de hoge vraag problemen opleveren. De eerder genoemde wallbox is dan misschien een oplossing. De meeste moderne wallbox-laadstations kunnen dankzij slimme oplaadfuncties de lokale belasting van het huishouden in evenwicht brengen. Informeer je dus zeker over Load Balancing .
Voorts bespaart de gebruiker laadtijd omdat een laadpaal een stuk sneller laadt. Tot 50 uur aan een standaard stopcontact vs. 2 tot 14 uur aan een thuislaadpunt.

Dat scheelt dus ook nog eens in elektrische kilometers en kostenbesparing. Dit wordt nog voordeliger wanneer de werkgever met de energieleverancier voordeligere elektriciteitstarieven kan afspreken. Dit kan tot vijf keer goedkoper zijn dan publiek laden. 
Wie ’s nachts thuis kan laden is ten slotte minder afhankelijk van laadpalen op het werk of tussenstops op publieke parkings. Een minder gehaaste of gestresseerde werknemer is ook per definitie een werknemer die minder kans maakt betrokken te geraken in een ongeval onderweg en zelfs op het werk.

anwb-thuis-opladen-ev-1520-01.jpghuis met wallbox.PNG

Informeer je voldoende over de elektrische installatie in je hybride of EV

In deze auto zit een hoogspanningssysteem. De kabels zijn wel zo gemaakt dat ze bijna nooit bloot komen te liggen, maar na een botsing of de onzachte aanraking van de bodemplaat met een obstakel is het nog maar de vraag hoe de batterijcellen eraan toe zijn. Fabrikanten schrijven voor dat de auto na een botsing terug moet naar de fabrikant, om die accu-cellen inwendig te controleren. In de praktijk laten mensen de auto meestal alleen uitdeuken. Dat brengt een behoorlijk risico met zich mee.

Een andere dan de originele laadkabel gebruiken is een andere risicofactor. De kans is groot dat niet-aangepaste laadkabels hetzelfde verschijnsel veroorzaken dat je misschien al eens ervaren hebt bij de vervanging van je gsm-lader, nl. dat die plots veel heter blijkt te worden waarna je toch gauw weer een merkeigen exemplaar bestelt.


Toekomstmuziek

Hoe meer je je als privé-gebruiker of werkgever verdiept in de materie, hoe meer vragen er waarschijnlijk bij komen. Sommige aspecten van elektrisch rijden staan al ver en andere nog in de kinderschoenen.

Een primaire oplossing ligt volgens velen bij de autobranche. Die zou bijvoorbeeld een betere batterijtechnologie kunnen afdwingen bij de producenten.

Volgens ons kan je hoe dan ook best geïnformeerde beslissingen nemen. Zelf veel zoekwerk verrichten misschien en nieuwe ontwikkelingen op de voet opvolgen dus. Gelukkig kunnen ook hierin consultants je zoekwerk verlichten of inkorten. Al is het maar omdat ze je naar de meest betrouwbare bron verwijzen.

We wensen je de beste, meest haalbare én tegelijk meest veilige oplossingen voor jouw elektrische wagen toe!


Seekurico BV

Rode Kruisstraat 49
3540 Herk-de-Stad (B)

info@seekurico.be
Tel. +32 (0)474 37 94 63

BTW BE 0683.484.566

Let’s meet!