Fout is meteen goed fout
Uitdagingen voor de brandweer
Een instructie voor Amerikaanse brandweerploegen. Dit filmpje werd gemaakt in samenwerking met een bekende producent van EV’s.
Of toch iets minder vanzelfsprekend volgens deze niet-gesponsorde beelden...?
In Nederland rukte de brandweer in 2017 al gemiddeld twee keer per week uit voor een batterijbrand. Een Nederlandse brandweerman bedacht deze battery fire cooler om de auto van de onderkant te blussen. Hierbij moeten brandweerlui continu uitkijken voor elektrocutie.
Stopt men het koelen, dan ontbrandt het accupakket echter meestal opnieuw. De brandweer dompelt een elektrische of hybride wagen daarom gedurende 48 uur onder in een met water gevulde container.
Dit alles vraagt van brandweerkorpsen dat ze hierop voorzien zijn. Buiten de waterdompelcontainer zelf, hebben ze nog extra materieel nodig. Een dieplader bijvoorbeeld om die ter plaatse te brengen. Op dat moment zet een kraan de auto in de deels met water gevulde container om alvast het accupakket onder water te zetten.
Een volle container inclusief auto weegt al snel zo'n 13 ton. Dit vraagt om aangepast materieel. Met een zware kraan kan de brandweer bovendien wat meer afstand creëren wat met de vrijkomende gassen aan te raden is.
Daarna kan dat geheel naar de berger. Na enkele dagen lekt het voertuig uit boven de container en checkt men met een warmtebeeldcamera of er geen hotspots meer zijn. Het water in de container is verontreinigd en moet door een gespecialiseerd bedrijf afgevoerd worden.
Gaat het om een elektrische bus die ontbrandt, dan kom je er niet meer met die container. In Duitsland leidde dit vorig jaar tot 3 uitgebrande busdepots.
Ondergronds laden geen goed idee?
Een hybride of elektrische wagen met krachtige lithium ion-batterij die overmatig heet wordt, sterk ruikt, rook of vonken produceert, moet onmiddellijk uit de buurt van brandbare materialen geplaatst worden. Je komt er voor dit type batterijen in auto’s niet meer met ABC-poederblussers, (sproei)schuimblusser of zand. Water werkt, maar alleen als er een extreem grote hoeveelheid beschikbaar is.
In een parkeergarage kan het initiële koelen dus al problemen opleveren. Vanwege de lage plafonds, lange looproutes, beperkte verkenningsmogelijkheden, is de logistiek om grote hoeveelheden blus- en koelwater aan- en af te voeren totaal niet vanzelfsprekend.
We spreken dan nog niet van het brandgevaar voor eventuele wooneenheden boven parkeergarages. Laadpalen dicht bij de uitgang plaatsen kan een verschil maken, maar wat dan met eigenaars die een parkeerplaats dieper in de garage kochten?
Het is absoluut een prioriteit werk te maken van specifieke brandveiligheidseisen voor elektrische voertuigen en laadvoorzieningen in parkeergarages. Deze veiligheidseisen op zich zullen de garages niet veiliger maken, maar enkel kunnen rekenen op vooruitziendheid en verstandige keuzes bij nieuwbouw evenmin.
Wat betekent dit voor bedrijven?
Veiliger thuisladen: wat kan ik zelf doen?
Kies voor een laadpaal: qua veiligheid het beste idee
Een hele belangrijke factor hierin zit bij de stopcontacten. Er zijn er veel goede, maar ook verouderde, slecht geaarde of niet goed geïnstalleerde. Een auto laden gebeurt op hoog vermogen wat dat stopcontact volledig belast. Dat mag normaal maximum 9,6 ampère leveren maar zowat alle elektrische auto’s en plug-in hybrides zitten hier boven.
Stopcontacten bij je thuis zijn geschikt voor 230 V en stromen tot 16 A. Wanneer ze echter continu 230 V x 16 A leveren voor een langere duur, warmen ze snel op tot wel zo’n 100 graden Celsius in minder dan een half uur. Wanneer een stopcontact hoog vermogen blijft leveren bij hoge temperaturen, is er kans op een thermische baan, vaak leidend tot brandgevaar. In het ergste geval kunnen het stopcontact en de aangesloten draden volledig uitbranden! Nog verlengsnoeren en stekkerdozen gebruiken is bij autoladen om die reden zeker uit den boze.
Je wasmachine of droogkast tegelijk laten draaien met het autoladen kan door de hoge vraag problemen opleveren. De eerder genoemde wallbox is dan misschien een oplossing. De meeste moderne wallbox-laadstations kunnen dankzij slimme oplaadfuncties de lokale belasting van het huishouden in evenwicht brengen. Informeer je dus zeker over Load Balancing .
Voorts bespaart de gebruiker laadtijd omdat een laadpaal een stuk sneller laadt. Tot 50 uur aan een standaard stopcontact vs. 2 tot 14 uur aan een thuislaadpunt.
Dat scheelt dus ook nog eens in elektrische kilometers en kostenbesparing. Dit wordt nog voordeliger wanneer de werkgever met de energieleverancier voordeligere elektriciteitstarieven kan afspreken. Dit kan tot vijf keer goedkoper zijn dan publiek laden.
Wie ’s nachts thuis kan laden is ten slotte minder afhankelijk van laadpalen op het werk of tussenstops op publieke parkings. Een minder gehaaste of gestresseerde werknemer is ook per definitie een werknemer die minder kans maakt betrokken te geraken in een ongeval onderweg en zelfs op het werk.
Informeer je voldoende over de elektrische installatie in je hybride of EV
In deze auto zit een hoogspanningssysteem. De kabels zijn wel zo gemaakt dat ze bijna nooit bloot komen te liggen, maar na een botsing of de onzachte aanraking van de bodemplaat met een obstakel is het nog maar de vraag hoe de batterijcellen eraan toe zijn. Fabrikanten schrijven voor dat de auto na een botsing terug moet naar de fabrikant, om die accu-cellen inwendig te controleren. In de praktijk laten mensen de auto meestal alleen uitdeuken. Dat brengt een behoorlijk risico met zich mee.
Een andere dan de originele laadkabel gebruiken is een andere risicofactor. De kans is groot dat niet-aangepaste laadkabels hetzelfde verschijnsel veroorzaken dat je misschien al eens ervaren hebt bij de vervanging van je gsm-lader, nl. dat die plots veel heter blijkt te worden waarna je toch gauw weer een merkeigen exemplaar bestelt.
Toekomstmuziek
Hoe meer je je als privé-gebruiker of werkgever verdiept in de materie, hoe meer vragen er waarschijnlijk bij komen. Sommige aspecten van elektrisch rijden staan al ver en andere nog in de kinderschoenen.
Een primaire oplossing ligt volgens velen bij de autobranche. Die zou bijvoorbeeld een betere batterijtechnologie kunnen afdwingen bij de producenten.
Volgens ons kan je hoe dan ook best geïnformeerde beslissingen nemen. Zelf veel zoekwerk verrichten misschien en nieuwe ontwikkelingen op de voet opvolgen dus. Gelukkig kunnen ook hierin consultants je zoekwerk verlichten of inkorten. Al is het maar omdat ze je naar de meest betrouwbare bron verwijzen.
We wensen je de beste, meest haalbare én tegelijk meest veilige oplossingen voor jouw elektrische wagen toe!