Blog

Terug naar overzicht

Veiligheid: hoe begin ik eraan?

Onze preventieadviseur Jesse Maesen merkte dat deze vraag nog altijd reëel is voor veel ondernemingen.
Steeds meer bedrijven willen urgent werk maken van veiligheid. Ook omdat ze beseffen dat elke euro die ze in preventie en arbeidsveiligheid investeren meer dan dubbel aan return betekent.
Anno 2022 is het meer dan interessant om te weten hoe een krachtdadige en tegelijk haalbare aanpak eruit ziet.
Maar daarvoor moeten we eigenlijk wel de beginvraag aanpassen…
Pas hierna is die eerste vraag aan de orde en daarop krijg je natuurlijk ook een antwoord.

Veiligheid, waarom begin ik eraan?

Wie ondernemers succesvol wil begeleiden zal deze vraag eerst op tafel leggen. Zonder een helder antwoord op deze vraag loopt elk traject het risico een mooie maar uiteindelijk lege doos te worden. Iets waar we bij Seekurico allergisch aan zijn.

Ondernemers die investeren in veiligheid hebben recht op een aanpak die aansluit bij de realiteit van hun eigen bedrijfscultuur.
Onze eerste tip is dan ook: laat je niet inpakken door consultants die je overdonderen met hun vakkennis of dure woorden. Of die in het slechtste geval gebruik maken van jouw urgente vragen. Durf een second opinion vragen vooraleer je een traject start om er zeker van te zijn dat je investering een maximaal rendement haalt, maar ook wanneer werken met betrokken en betrouwbare partners gewoon veel verder reikt.

whentostart.jpg

De meest aangehaalde redenen

Bedrijven zoeken op om diverse redenen en dus ook op diverse momenten naar ondersteuning. Het zou kunnen dat je je in meerdere redenen herkent:
- een (minder gunstig) bezoek van FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (fod waso)
- een (ernstig) arbeidsongeval of een te hoge frequentie aan kleinere en bijna-ongevallen
- een (nieuw) management dat een andere koers wil varen

De eerste twee redenen zou je – cru gesteld – kunnen terugbrengen tot het verhogen van het rendement. Niet de meest nobele reden, maar ook een belangrijke.
Dat las je misschien al in een eerdere blog. Bepaalde inbreuken kan fod waso bestraffen met boetes of zelfs met het stilleggen van een productielijn of de hele werking. In elk geval dreigingen die onmiddellijke stappen vereisen.
Maar ook arbeidsongevallen kosten bedrijven veel centen, om van de menselijke tol en dus onbetaalbare kost nog maar te zwijgen. Wie ons een beetje kent, weet dat voor ons het menselijke kapitaal op nummer één staat en dat het ons wat moeite kost er hier zo “licht” overheen te stappen. 

De meest zinvolle reden

Dat is die derde, de nieuwe aansturing die er bewust voor kiest het roer zelfs om te gooien. Een bedrijfsleiding die er op een kantelmoment resoluut voor kiest om werknemers op de onbetwistbare eerste plaats te zetten is voor consultants in veiligheid een droom om mee te werken.

Hier weet je dat er gedragen initiatieven komen, of men nu kiest voor een gedeelte van de welzijnsdomeinen of voor het totale plaatje. Als de CEO zelf the safe way voorleeft en weet wat er gaande is, kan je erop rekenen dat binnen niet al te lange tijd de werknemers mee hierin verantwoordelijkheid opnemen.

De waarom-vraag beantwoorden is onze stap 1: ze bepaalt voor een deel de aanpak. Voor een deel, want ongeacht het uitgangspunt kan je in de verdere benadering wel een lijn trekken.
Het komt er in elk geval op neer snel maar vooral grondig zicht te krijgen op de noden. Deze vraag kan zich toespitsen op een afgebakend en praktisch domein, maar meer en meer breidt ze zich uit tot op managementsniveau.

1.png

Cartoon_How-to-start_marijke.jpg  Risk-Assessment-and-Management.jpg

Terug naar de startvraag

Pas dan ben je toe aan stap 2 van alle ondersteuning: het accuraat inventariseren en analyseren van wat er reeds bestaat.
Van bij de start geeft de klant aan tot op welk niveau hij die analyse ziet en krijgt hij een scan op maat.

Onze safety scan is een tool waar we fier op zijn.
Dankzij de intensieve en gestructureerde finetuning van Jesse kunnen we een complete GAP-analyse uitvoeren voor het hele bedrijf of voor een gekozen deelaspect. Dit zijn bijvoorbeeld brand- en explosieveiligheid, elektriciteit, machineveiligheid, intern verkeer, psychosociale aspecten en chemische agentia.

Wat is en wat zou moeten zijn

Dat is wat onze GAP-analyse toelaat: op een objectieve manier vlot inschatten wat goed loopt en waar kan bijgestuurd worden.
Een of meerdere deelaspecten in kaart brengen of ook het hele managementssysteem erachter? In opdracht van de klant checken we eveneens hoe het zit met procedures, verantwoordelijken, veiligheidsfuncties en de zgn. hiërarchische lijn, de documenten en het daarrond gebruikte beheersysteem of het hele DRBS.

Praktisch ziet dat er als volgt uit: al tijdens het eerste verkennende gesprek, maar zeker tijdens de eigenlijke veiligheidsrondgang die bij de scan hoort, verzamelen we een hoop informatie. Soms zijn dit ogenschijnlijke details die echter onthullen dat er op een andere niveau gaat moeten worden bijgestuurd.
Een RA Brand bijvoorbeeld is bij ons een uitgebreide speurtocht in het hele bedrijf terwijl sommige organisaties vooral of zelfs enkel focussen op steriele plannen en de aantoonbaarheid van documenten.

4.png3.png


Wat jij nodig hebt: een bruikbaar rapport

Na elke safety scan volgt de voor onze klant superbelangrijke interpretatie van de gegevens en de omzetting daarvan in een duidelijke prioriteitenlijst.

Zelfs de meest perfecte (en soms prijzige) analyse betekent niets als je er nadien geen plan van aanpak bij krijgt.
Dat plan is trouwens geen wurgcontract waarmee je je vastlegt, maar een handige opsomming van de hiaten en mogelijke oplossingen, gerangschikt naar dringendheid en intensiteit.
Als klant kies je vanaf dit punt hoe het verder gaat. Neem je de voorgestelde acties zelf in handen of laat je je ook hierin ondersteunen? Of kies je voor de gerustheid van totale ontzorging waarbij wij de gekozen acties aansturen, opvolgen en borgen?

IMG-20210913-WA0011.jpg

De Seekurico-touch

Waar klanten voor kiezen, is onze brede expertise.
Maar wat we onszelf opleggen, is dat die klanten vanaf het allereerste gesprek al tips en nuttige informatie opdoen. Of ze nadien met ons in zee gaan, maakt niet uit. Beroepsmisvorming misschien: elke gelegenheid om het veiligheidsniveau te verhogen grijpen we aan.

Indien de klant nog niet beslist heeft tot op welk niveau de inventaris moet gaan, kiezen we soms bewust “tegen onze winkel”. Het werkt immers contraproductief een aanpak op te dringen waarvan de klant zelf niet overtuigd is.

Die inventaris of GAP-analyse ziet er bij ons misschien ook een tikkeltje anders uit: wij lopen bewust niet met een tablet door je bedrijf om puntjes in een template af te vinken. Dat kan jouw eigen verantwoordelijke ook wel.

We houden er meer van onze ogen en oren de kost te geven, ook omdat jouw medewerkers op die manier meteen waardevolle informatie kunnen aandragen.
Eerlijk? Dat beklagen we ons achteraf wel eens. 😉
Dat het soms een extra inspanning kost om vanuit de veelheid aan gegevens en opgedane inzichten een conclusie te trekken en die in een prioriteitenlijst te gieten, zal de klant echter niet merken.

IMG-20210913-WA0016.jpg 


Wat je niet moet verwachten

Sorry, dit zal nogal direct overkomen, maar waar we liever niet aan meewerken is “windowdressing”.
Klanten die quick fixes zoeken, zijn vooral bezig met zichzelf of met snelle winst en niet met hun mensen.

Daar kunnen en willen we ons niet achter zetten, ook al zijn het makkelijkere en zelfs lucratievere projecten.
Wij zetten onze naam het liefst onder duurzame, kwaliteitsvolle en vooral gedragen oplossingen. Zo is onze klant op langere termijn veel beter af, maar kunnen bovenal de mensen op de vloer hun werk in betere omstandigheden uitvoeren en gezond terug thuis komen.

Waarop je kan rekenen

Ook wie ons contacteert om een boete te vermijden, krijgt onze volle aandacht.
Want misschien is dit het momentum voor deze onderneming om voortaan anders om te gaan met veiligheid. Geen vraag is ons te gek.

Op ons eerlijke en degelijke antwoord kan je rekenen.
Stel jouw vraag dus in alle discretie en vertrouwen via het contactformulier of via info@seekurico.be. 
Wij reageren snel.

Seekurico BV

Rode Kruisstraat 49
3540 Herk-de-Stad (B)

info@seekurico.be
Tel. +32 (0)474 37 94 63

BTW BE 0683.484.566

Let’s meet!